mandag 20. juli 2009

Ferietrening

Legger inn en liten samleoppføring for treningen jeg har hatt de siste 2 ukene. Etter planen har jeg ikke kjørt noe hard trening i ferien, men kun lagt opp til vedlikeholdstrening for å holde bena i gang. I de siste har det blitt en del harde økter og har vel følt at det har vært greit å holde igjen litt.
Første 2 ukene i ferien ble tilbragt på varme Kreta. For øvrig et meget bra sted for ferie om noen skulle lure på det.

- Dag 1. Etter en og en halv dags akklimatisering var det ut på veien i Agia Marina. Klokken var 0630 om morgenen og jeg la ut på en rolig tur. Helt soleklart ble det med gang at morgentrening i form av rett opp av senga og ut ikke er noe for meg. Fikk overhodet ikke kroppen i gang og en hard seng jeg ikke var vant til gjorde at jeg var stiv i ryggen og bena hang overhodet ikke med. Presset meg allikevel gjennom en 30 minutters tur. Føltes bra når jeg var tilbake igjen.

- Dag 2. Som nevnt over trenger jeg litt tid på å starte kroppen, så denne dagen tok jeg først en svømmetur om morgenen sammen med ungene, spiste frokost, pakket strandbagen og gikk sammen med familien ned til stranda. Løp derfra klokken 0900 og kroppen fungerte uendelig mye bedre. Et drawback var jo selvfølgelig at det var 35 grader kontra 27 klokken 7 om morgenen, men det gikk overasskende bra. Løp 40 minutter og holdt jevnt høyere tempo enn første turen. God følelse hele veien.

- Dag 3. På dette tidspunktet hadde familien til søsteren til kona også kommet. Eldste sønn, eller min nevø, ville gjerne være med på joggetur så nå hadde jeg selskap i tillegg. Han er 18 år og i god form. Vi la ut litt før 9 om morgenen og dro samme runde som jeg hadde forrige tur. Det var enda varmere og da vi kom tilbake igjen etter 40 minutter var det 43 grader. Vi hadde med vann, men drakk allikevel 1,5 liter når vi kom tilbake. Deilig for kroppen var det i hvert fall.

- Dag 4. Ut på tur med nevøen igjen. Vi hadde bestemt oss for å løpe litt raskere på returen denne gangen. Vi løp rolig i 20 minutter og var gode og varme(for å ikke si svette). Snudde på vanlig sted og økte frekvensen. Vi byttet på å dra og returnerte tilbake igjen 5 minutter raskere enn første halvdel. Gikk bra og det var godt å få opp pulsen litt før en dag på stranda med sol og bading. Avsluttet som alltid med et bad i sjøen. :-)

- Dag 5. Siste løpetur på Kreta ble en tøffere opplevelse. Strategien var den samme som på dag 4 var å kjøre rolig første halvdel og så dra på litt på returen. Denne dagen fungerte derimot ikke jeg i det hele tatt. Knærne var vonde og kroppen generelt gjorde motstand. Fikk gjennomført, men nevøen min dro i fra meg litt og hadde nok 200 meter på meg de siste kilometerne uten at jeg klarte å øke frekvensen og ta han igjen. Skuffende, men sånn er det.
Etter dette bestemte jeg meg for å hvile resten av dagene og droppe den siste planlagte joggeturen på Kreta. Resten av treningen på øya ble derfor en del svømmeturer, runder med beach ball samt volleyball. Alt i alt veldig moro selvfølgelig.

- Dag 6. Vel hjemme i Norge igjen følte jeg at jeg måtte trene litt igjen selvom jeg bare hadde hatt 5 dagers opphold. Etter å ha kjent det litt i kneet samt at jeg var meget inspirert etter Alberto Contadors oppvisning opp fjellet i Verbier i TdF bestemte jeg meg for å ta en sykkeltur. Var lenge siden så jeg var litt spent. Kjente raskt i musklaturen at jeg ikke hadde gjort det på en stund, men ble varm og ting gikk bra. Kjørte i ca 75 minutter på helt rolig puls. Merket også at kondisjonen er godt forbedret da jeg generelt lå på lavere puls og jeg klarte å ligge på 150 tallet også på alle bakkene opp til der jeg bor. Det var jeg meget fornøyd med i hvert fall.
Alt i alt deilig å få litt bevegelse.

Totalt sett fornøyd med treningen i ferien, og jeg frem til begynnelsen av August kommer jeg til å gå for rolig variert vedlikeholdstrening. I hele August blir det hardkjør opp i mot halvmaraton inkludert noen skikkelige langturer. Har også planer om å kjøre en 15 km i "konkurransetempo" bare for å forberede meg på sesongens høydepunkt.

Håper å få med meg Kjell og Lam også på noen fellesturer i løpet av de nærmeste 2månedene.

-S-

Ingen kommentarer: