onsdag 26. mars 2008

Første etter påske gjennomført

Ja, da var første trening etter påske gjennomført. Som jeg forespeilet i tidligere innlegg var planen å ta en rolig gjennomføring med noen innlagte drag, men slik ble det nå engang ikke.

Slik det ofte er i familielivet dukker det opp ting som begrenser blant annet tiden en har til sine egne aktiviteter som også var tilfellet for meg i går. I stedet for å ha 150 minutter til rådighet endte det opp med 60 så da gjorde jeg en liten endring.

Jeg hadde fra påsken såpass mange rolige treningsturer under beltet at jeg gikk for en hardere interval trening på ski. Utgangspunktet var skistadion og jeg gikk først en rolig oppvarmingsrunde rundt 5 km løypa. Var varm og god etter dette og følte meg rimelig sterk. La opp til 4 x 3 minutters intervaller på høy intensitet med 1,5 minutters pause, og det føltes veldig bra. Kroppen fungerte fint og jeg klarte å få til en utvikling i dragene og oppnådde høyere puls på hver repetisjon uten å få melkesyre. Det var utrolig digg.

Etterpå gikk jeg en rolig sløyfe og tenkte at dette gikk over all forventning. Jeg hadde regnet med å føle meg mer utmattet enn jeg gjorde. Sliten var jeg selvfølgelig, men hadde som nevnt trodd det skulle være verre. Men det er mulig det var adrenalinet som spilte meg et puss for det ség innover meg utover kvelden, og jeg kjenner det godt på kroppen i dag.

Men uansett føler jeg at dette var en økt jeg fikk mye ut av og kan nå se frem til rolig langkjøring neste trening.

-Slobo-

3 kommentarer:

Kjetil sa...

kult!! Hadde vært morro å prøvd intervaller på ski. Lekte litt med tanken om å gå birkebeineren neste år nå jeg gikk på fjellet. Problemet mitt ev. der er at jeg går allt for skjelden på ski så jeg hadde vel daua av mangel på teknikk.

Kjapt spørsmål dog; merker du noen forskjell på pulsen når du kjører intervaller på ski kontra løping? eller ligger du ca. på samme puls.

Jørn sa...

Erfaringsmessig får jeg høyere puls når jeg løper enn jeg går på ski. Det har jeg notert meg tidligere også. Jeg vil tippe at det er normalen uten at jeg skal være for skråsikker.

Men når kjørte de første intervallene med joggeskoa på var jeg veldig bevisst på at jeg ikke skulle kjøre for hardt og klarte dermed å holde pulsen innenfor den sonen jeg skulle.
Det samme gjorde jeg når jeg hadde første interval på ski. Administrerte det strengt for å være sikker på å ikke gå på en smell.

Men i går ga jeg jernet og hadde mye høyere nivåer enn jeg har hatt på tidligere intervaller. For å si det sånn oppfattet jeg at jeg hadde mye mer å gi når jeg kom opp mot terskelen på ski enn jeg har når jeg løper. Det samme har jeg egentlig merket på sykkel.

Men i teorien er vel melkesyreterskelen på et pulsnivå uansett hvilken aktivitet man bedriver men det er nå min følelse i hvert fall.

Komplisert svar da. :-)

Kjetil sa...

hmm kompliserte greier dette ;-)

Jeg irriterer meg grønn at jeg ikke hadde med pulsklokka til fjells. Tok litt manuell puls men stoler ikke helt på det men føler kanskje at man ligger litt under på ski men at det kan skyldes at der bruker du mer av kraften fremover mens du i løping også må opp også fremover slik at du føler deg mer sliten men egentlig ikke har så mye høyre puls.

har jeg flaks så rekker jeg en hyttetur til før mai så kan jeg teste det mer nøye da.