mandag 5. januar 2009

Nyttårs treninger

Dag 1: Lange intervaller. Løp 4 min, 6 min x 2 og pluss på med en 4-minutter til slutt (da blir det 24 min med intervaller). P: 1,5 min jogg. Varm opp (15 min jogg) og jogg ned (ca 5-10 min) som vanlig. (8-10 km)

Dag 2: Løp progressiv langtur. Oppgaven er å klare å løpe raskere (med mer innsats)
for hver kilometer (ca). Varm opp i ti minutter, løp deretter 30 minutter progressivt. Legg gjerne inn litt generell styrke for mage, rygg, hofter og legger (eksentriske tåhev*). (8-10 km)

Dag 3: Rolig, lang langtur, 70-90 min (Sone 1). (11-18 km) Med ski på beina kanskje?

En oppsummering av litt forskjellig trening fra nyttårsuka som inneholdt allt fra knallform til omgangssyke og en fin langtur. Fellesnevneren er at det var kaldt.

Dag 1 med langeintervaller på lille nyttårsaften var fin. Hadde jobbet både mandag og tirsdag så var litt klar for å blåse ut på en siste tur for året. Det var minus 11 så jeg kledde meg greit og frøys ikke når jeg kom igang. Varmet godt opp før første 4 min som gikk fort ut Lierstranda. Roet litt ned på de neste 6 for ikke å sprekke. Fin fart og rundt 169 i puls. Kjøret samme farten på neste 6 minutter men rundet 170 i puls før jeg trøkket til på de siste 4 og tømte meg litt.

Dag 2 som var fredag ble rett og slett ræva. Jeg følte meg ikke noe i form og tenkte at litt frisk luft + trening ville være en oppkvikker. Det ble slit, beina ville ikke og jeg skjønte ikke helt hva det var. prøvde meg opp i puls og ned i puls men det var like seigt. Jeg presset meg dog igjennom økta og fikk svaret når jeg kom hjem. Feber, magesjau og et døgn med spying og magesmerter. Noe dritt for å si det sånn. :-)

Dag 3. Vi gikk en lang tur på fomidagen og kroppen føltes fin så jeg prøvde kroppen på en litt lengre tur. Fyldte på med litt sportsdrikk før start får å ha litt å jobbe med. Var litt slapp og daff men etter litt god oppvarming i rolig tempo gikk det fint. Kjørte full runde + avsluttet med ekstra runden opp til toppen av byggefeltet på Stoppen der det går veldig bratt opp. Landet hjemme på 105 min og det er ganske fort. Flott tur der jeg hadde en snittpuls på 148.

Oppsummert er jeg happy at jeg fikk holdt det igang såpass greit i jula. Fikk en tur på over 3 timer + på nesten 2. Intervallene gikk så det suste bortsett fra den ene hvor jeg var syk. Nå er det bare å kjøre på utover 09. Det blir fort vår :-)

Ingen kommentarer: