onsdag 4. november 2009

Back in black

Hoppet på crosstraineren igjen i går - “kulen” på høyre ankel var ikke vond lenger, og jeg har satt opp et “budsjett” på 2000kcal for denne uka. De første 700 gikk i går. Jeg la opp til 5:30 pr. 100kcal og klarte det med god margin – ifølge “skjemaet” skulle jeg bruke 38:30 på dette, mens telleren sto på 0 etter 37:33 – 57 sekunder før jeg skulle være ferdig. Når det blir såpass “lang” trening uten å komme seg av flekken, er det to ting som hjelper veldig på motivasjonen. Det ene er musikken, med emosjonell kontekst (!) som blæster ut av iPod’en, og det andre er å følge skjemaveldet.

Når man har 5:30 på seg til å fullføre 100kcal, har man også 2:45 pr. 50kcal. Da er det lett å sjekke om man ligger godt an i løypa. Når man tar med at motstanden i “løypa” varierer veldig (og det er 12 forskjellige “løyper” / programmer å velge mellom), er det ikke bare å holde et jevnt tempo.Noen ganger kommer det tyngste partiet (der flyr kaloriene mye fortere) midt i en 2:45-runde, som da blir bra, og noen ganger får man “hvile-partiet” midt i en annen runde, som da blir en god del dårligere (man får mindre betalt i form av kalorier på mindre motstand, og det er ikke aktuelt og stå og spurte på maskinen!). Som flere ganger før betyr dette at jeg ligger litt etter skjema de første 100kcal, og så hentes det gradvis inn den neste 100kcal-perioden, og så øker jeg “ledelsen” frem mot mål.

100kcal på 5:30 er forsåvidt ikke noe å skryte av – jeg har klart 500kcal på 25 minutter, som tilsvarer 5:00 pr. 100, men det er et kjør som min dvaske kropp ikke orker noe særlig lenger enn det.

Sånn, det var en usedvanlig dustete utredning om mitt kalorivelde. En herlig bonus her var at når jeg våknet i dag tidlig, var jeg sulten for første gang siden elgen på søndag. ;)

Sånn, 1300kcal igjen denne uka. Regner med det blir 700 på torsdag og 600 i løpet av helga.

Ingen kommentarer: