mandag 9. november 2009

Terskelfredag

På fredag var det tid for løping igjen. Var en hel uke siden sist og planen var litt terskel trening.
Planen var egentlig å være ute i 70 minutter hvorav jeg skulle kjøre 30 min pluss på såkalt terskel.
Kom nesten i mål med det men det ble ikke mer enn 60 minutter da løypa jeg hadde lagt opp gikk fortere enn ventet. Jeg løp rolig som oppvarming ned mot Bernås og nedover langs Konnerudgata og kjørte derfra opp farta. Jeg hadde enda til gode å kjøre denne type fart over 30 minutter og det var også målet. Kom bra i gang og farta var ikke så verst til tross for noe snø og slaps på veien. Pulsen kom greit og jeg kom fort opp i 175.
Jeg kjørte hele veien ned mot brua ved Hallermoen og løp tilbake på andre siden av veien og ned Bernås bakken. Løp videre ned mot gamle Kirken og videre ned mot stadion. Tok en sløyfe her som snudde slik at jeg kom oppover igjen mot Kiwi. Beina fungerte gret og farta var også bra. Pulsen lå rundt 178 som er helt fint. Det som derimot har begynt å plage meg er at jeg stivner i låra og begynte å kjenne dette på vei oppover igjen. Men blåste i det og fortsatte opp Bernåsbakken igjen og når jeg kom over toppen rundet pulsen 184.
Men holdt koken og løp nedover igjen paralellt med Konnerudgata, over brua og oppover igjen på andre siden.
Begynte virkelig å merke det nå, men det var jo også planen. Skulle være skikkelig sliten etter denne økta og presset på de siste minuttene for å runde 35 minutter. Gjorde det og slapp meg ned til dassejogg hjemover. Først da merket jeg at var skikkelig stiv i lårene og fikk litt smått flashback til følelsen fra 27. september. Det var litt kjipt, men kom meg hjem uten trøbbel.
Derimot var jeg meget støl dagen etter så planen om en rolig joggetur lørdagen ble skrinlagt.
Er fornøyd med økta, men hadde trodd beina mine skulle tålt det bedre.

Fremover må jeg variere litt tror jeg med svømming, løping, basket og etter hvert ski. Asfalten preger meg i hvert fall mer enn terrenget, men jeg tror jeg må roe ned kapasitetstreningen min på asfalt fremover for å unngå skader.

Ellers så dukket "I de lange løp" av Aukland brødrene opp på farsdagen og det er en skikkelig inspirerende bok med mye bra tips for de som liker å trene ute. Skal bruke den fremover og glede meg enda mer til skiføre.

-S-

Ingen kommentarer: