torsdag 14. februar 2008

Et spørsmål om intensitet

Av og til må jeg si at det er ganske frustrerende å forstå alle de rådene som er tilgjengelig i forhold til treningsopplegg og hvordan man må gjøre det for å bli et ekte menneske som er i form.

Typisk eksempel på det kan være; "Skill på harde og lette økter og unngå halvharde økter hvor du ligger 72,3% over parameteret i sone 3". JAAA! Hva betyr det da?

Jeg for min del har en pulsklokke for å forsøke å holde meg innenfor de såkalte puls- sonene som er anbefalt for de forskjellige intensitetsnivåene. Selvom jeg synes det er kurant må jeg si at jeg allikevel ikke blir fantastisk mye klokere av det, da min puls veldig raskt kommer over de tersklene man visstnok skal holde seg innenfor, uten at jeg føler at jeg overdriver eller sliter med tempoet. Hvis man da legger til at puls er veldig varierende fra person til person og at man må finne sine egne soner basert på ens VO2 MAX  forenkler jo det bildet endel. Som de fleste andre har jo også jeg et eget treningslaboratorium hjemme med alt av hjerte og oksygen målere og kan selvfølgelig til enhver tid holde kontroll på alle relevante parametere for kroppen min. Særlig!

For min egen del merker jeg at etter hvert som interessen for trening øker ønsker man jo å finne ut mer og sørge for at man får mest mulig utbytte av treningen. Men det er gode muligheter for "information overload", og jeg er tydeligvis i ferd med å nærme meg det. Jeg har derfor prøvd å trekke ut essensen av mye av det som blir skrevet og har tenkt å forholde meg til det, så får vi se hvordan det går:

I og med at fleste eksperter ser ut til å være enige om at 2 av 3 økter bør være såkalte rolige økter med lavere puls, skal jeg prøve å gjøre det. Det blir hardt å få til da jeg alltid har levd etter den filosofien at når man først skal trene kan man like gjerne gi det man har. Den såkalte harde økten skal bestå av intervalltrening med X antall repetisjoner hvor man ligger på rundt 80% av makspuls. I tillegg skal man klare det samme tempoet på den siste repetisjonen som man hadde på den første. Det blir nok lett å få til tenker jeg. Men jeg skal gjøre et forsøk så får vi se om det blir kvantesprang eller mega- frustrasjon.

Så dagen i dag blir en lett økt med pulsklokke. Jeg skal prøve å holde meg i mine lave soner så får vi se hvordan det går. Rapport følger.

-Slobo-

3 kommentarer:

Kjetil sa...

hmm godt spørsmål.

Jeg maila løplabbet om det i går. skal publisere svaret.

Jeg skal kjøre min første interval økt idag med høy intensitet, så det blir spennende å se hvordan det går.

Uansett så tror jeg at hvis du skal ha max utbytte av sånn trening så er pulsklokke tingen. Av erfaring så regner jeg med at jeg kommer til å kjøre med for høy puls og ende opp med masse melkesyre helt knust.

Jørn sa...

Blir spennende å høre svaret.

Jeg tror også at pulsklokke er tingen, men problemet blir å trene de rolige øktene rolig nok. Hvis jeg må gå for at pulsen blir riktig kan jo ikke det stemme helt heller vil jeg tro.
Men det er jo også mulig det er her jeg tar feil. At jeg rett og slett må lære å krype før jeg kan gå.

Kjetil sa...

Det er jeg enig i... jeg vil tro at selv på en rolig joggetur ligger jeg på en puls som er over det som er anbefalt... men går jeg får jeg knapt puls i det hele tatt.

Dette må vi finne ut av :-)