fredag 15. februar 2008

Test av puls

Som nevnt tidligere har sjeg slitt litt med å finne det med pulssoner og bestemte for å teste det litt i går.

Planen var en veldig lett økt hvor jeg kun skulle holde meg i puls sone 1 som er definert til 55%- 76% av makspuls. Som jeg sa opplevde jeg det som vanskelig å holde meg i denne sonen når jeg skulle og prøvde å teste ut hvor lav intensiteten måtte være for  å holde meg der.

Jeg forsøkte meg først med rask gange på flatmark. Det høyeste jeg kom opp i da var 105 som jo er altfor lavt i forhold til å være i Sone 1. Med en gang jeg fikk slakk motbakke og holdt farten oppe økte pulsen til 120 med en gang. Men jeg måtte opp i relativt rolig jogg for å komme meg opp i den pulsen jeg trengte å være.

Derimot øker pulsen veldig raskt i det øyeblikk det begynner å gå oppover. Dette skjer uten at en merker det nevneverdig på pust og muskaltur, så det er egentlig verdt å merke seg. Jo brattere det er jo fortere øker det naturlig nok og når jeg løp kom jeg raskt opp i et pulsnivå som hørte hjemme i Sone 4, og dermed utenfor det jeg etter planen skulle være i.

Hvis jeg skal konkludere på basis av at jeg slavisk skal holde meg i Sone 1 under rolig trening, så må jeg jogge i relativt brukbart tempo på flatmark. Ved moderate stigninger må jeg redusere farten noe, men jeg ved brattere stigninger må redusere ned til rask gange. Hvorvidt dette er et poeng vet jeg ikke, men det er i hvert fall konklusjonen på mitt lille oppfølgingsprosjekt i henhold til tidligere innlegg.

 

-Slobodan-

1 kommentar:

Kjetil sa...

interessant.. kult at vi begynner å bli bevisste på dette da, nå som vi er igang og prøve å få kartlagt litt om hvordan det påvirker form kurven. Jeg tviler ikke et sekund på at når jeg treffer bakker så glir pulsen over i en sone som den ikke burde være i.