mandag 18. februar 2008

Interval og såkalt restitusjonstrening

Som nevnt tidligere har jeg bestemt meg for å prøve å skille litt på harde og lette økter for å se om jeg kan få noe fremgang på den måten.
Så fredag ettermiddag spente jeg på meg skiene med den hensikt å gjennomføre en hard økt før helgen. Jeg hadde bestemt meg for å holde meg i såkalt puls sone 1 med 5 x 4 minutters intervaller på 75 - 80% intensitet.

For å være helt ærlig gikk det ganske bra, og i tråd med hva alle eksperter sa klarte jeg å holde første interval kontrollert sånn at jeg ikke gikk på en syresmell med en gang, og jeg føler at jeg hadde en bra gjennomføring og klarte minst like høyt tempo på siste interval som første. I tillegg hadde jeg høyest puls på siste interval som visstnok er et godt tegn uten at jeg kan si noe særlig mer om det.
Jeg kan jo nevne at samtidig som jeg gjennomførte trente junior- junior pike gruppa til det lokale idrettslagets skigruppe og de skøytet baklengs forbi meg mens de danset til Sound of Music når jeg kjørte på med 75% intensitet. Så det er jo litt vei å gå.
Uavhengig av det gikk jeg helgen fornøyd i møte, og må vel prøve en interval økt i uka fremover også.

Søndag følte jeg at jeg hadde litt overskudd så bestemte meg for å ta en rolig joggetur for å løse opp litt. Dette har jeg aldri gjort før da generelt all bevegelse av denne typen for meg kvalifiserer som blodslit. Men hjernen min jobber hardt med å lure meg om dagen og lykkes bra. Anyway, la opp til 45 minutters jobb i rolig tempo. Når jeg var kommet halvveis i runden derimot gikk føret fra slush til superglatt stålis med vann på overflaten. Så det ble en kamp for livet i gangtempo, mens jeg skled og gjorde halsbrekkende bevegelser med bein og armer som i sin tur endte opp med at jeg ble dritstiv og våknet i dag med megastive ben.
Notat til Slobo: Restitusjonstrening for deg de nærmeste månedene får strekke seg til å bøye seg ned for å plukke opp avisa.

Totalt sett må jeg være fornøyd med siste uke med 4 treninger. Dette er i grunn en mer enn hva jeg normalt har lagt opp til, men vi får se hva det blir til fremover.

Ny uke nå, og tatt i betraktning joggeturen min i går håper jeg nesten basket treningen i dag er avlyst på grunn av vinterferien.

-Slobo-

1 kommentar:

Kjetil sa...

Jeg har tro på at Slobo er på vei til stor formen. mengde og fokus på treninga er imponerende!!