mandag 6. april 2009

Første harde på sykkel

Etter en suksessfull debut på sykkelen i helgen, tenkte jeg at tiden var kommet for å prøve å dra til litt ekstra i dag.
Av naturlige årsaker er det jo fortsatt veien som er eneste mulighet for å sykle på foreløpig, og jeg satte kursen mot Skoger. Etter ca 25 minutter med rolig tempo for å få varmen og pulsen jevn kjørte jeg første drag. Dette var på 4 minutter i slak motbakke og på ca 75% av makspuls. Fikk bra drag og følte jeg ikke brant altfor mye krutt, og roet ned i 2 minutter før jeg kjørte neste drag. (jeg kjørte ikke samme strekning igjen, men tar det som terrenget har å by på) Neste drag var på 3 minutter i en noe brattere motbakke men ikke brattere enn at jeg klarte å holde rett under 30 km/t på 75%. Kjente at denne var hardere og gikk nok noen slag høyere i puls på dette draget.
Roet ned til sone 1 igjen og syklet en flate på ca 4 km før jeg kom til en av favorittbakkene mine. Den er nøyaktig 2 km lang, begynner slakt og stiger jevnt den første kilometeren før den slakker litt igjen og så blir gradvis brattere helt til toppen. Bestemte å ta denne i ett drag, og begynte litt forsiktig for å ikke sprekke. Kom raskt opp i 65% puls og holdt dette den første delen og over første kneik. Ga så litt ekstra og sånn at jeg lå mellom75 og 80% resten av bakken.
Det var en rimelig sliten gutt som rullet over toppen, men var godt fornøyd.

Planen var da å ta det rolig resten av turen hjemover, men merket at jeg hadde brukt en del krefter, så det ble ikke helt gull. Men hadde sterk blåbærsaft på flaska og tok et par ekstra gode slurker som ga meg litt overskudd igjen. Brukte det opp bakken fra Vestbygda og fikk her nok et drag på ca 5 minutter med 80% puls. Det begynte å gjøre vondt men kom over og fikk hentet inn nok overskudd til å ta den bratte veien hjem oppover Djupdalsbakken. Her lå jeg på 80% nesten hele veien, men de siste 200 meterne var jeg oppe i 90%. Var sykt sliten når jeg kom på toppen, men samtidig fornøyd med å hente den høyeste pulsen helt i siste draget.

Syklet ca 3 mil i kupert terreng og var ute i ca 80 min. Deilig vær, men heftig motvind på returen i dag. 13 - 14 varmegrader.

En hard tur, men godt å kjenne at jeg kroppen tross alt fungerer.

-S-

Ingen kommentarer: