torsdag 11. juni 2009

8 x 1000 meter

I går var det igjen tid for å kjøre en hardøkt og på planen sto det 8 x 1000 meter intervaller. Har kjørt dette en gang tidligere og det var hardt men utrolig bra.
Løp hjemmefra inn til foten av Haukås som rolig oppvarming og rolig noen hundre meter tilbake igjen til jeg nådde det punktet hvor jeg starter draget. Har målt opp en strekning på 1000 meter her med sykkelen som ender i Skjerpholtveien.
Som alltid er jeg litt forsiktig i første draget og spesielt når jeg skal gjennomføre 8 såpass lange drag, men jeg kom bra i gang og holdt bra fart hele draget i gjennom med en puls på rundt 170.
Kjører ett minutts rolig jogg mellom dragene for å få ned pulsen og de neste 3 dragene kjørte jeg litt høyere tempo hvor pulsen lå på 175 i snitt og kilometeren ble unnagjort på ca 4 min 30 sekunder.
På dette tidspunktet merker en jo at dette er hard trening og jeg måtte kjøre 90 sekunder rolig jogg i mellom for å få ned pulsen i sone 1 igjen.
De neste 3 dragene lå pulsen på nærmere 180 og det føltes som om jeg ikke klarte å holde samme fart selvom dragene gikk bra. Prøver å ikke fokusere for mye på tiden men registrerte allikevel at jeg holdt ca 4 min 45 sek pr drag som var overraskende bra og solid mye bedre enn jeg klarte når jeg kjørte denne øvelsen sist.
Det siste draget ble en intern øvelse i "hvor mye vilje har du" og målet mitt var å kjøre det siste draget på 4 min 30 sekunder på tross av at jeg begynte å bli dyktig sliten. Presset hardt på de siste 500 meterne og lå da jevnt i 185 i puls, men klarte å klokke inn på 4 min og 35 sekunder. Var fornøyd med det og avsluttet med en rolig jogg i ca 6-7 minutter tilbake igjen til heimen.

Var ute i totalt 1 time og 5 minutter og var drit fornøyd med meg selv. Føler at jeg fikk veldig mye ut av treningen og gleder meg nå til neste økt som blir rolig langtur. Må prøve å presse den opp over 1 time og 30 minutter nå.

-S-

Ingen kommentarer: