torsdag 18. juni 2009

Skikkelig langtur

Uke 25 Dag 2: Rolig, lang langtur, 3 timer og 15 min (Sone 1).

Soundtrack: Manic Street Preachers – If You Tolerate This Your Children Will Be Next

Hadde ikke tenkt meg ut på onsdagskvelden men da Vibeke hadde parkert på Spiralen og trengte å noen til å hente bilen slo jeg til. Ville over 2 timer og det ble det gitt. Endte opp å løpe 3 timer og 15 min.

Startet litt små hardt og kjente intervalløkten fra tirsdag litt i beina og hadde litt små kramper på vei opp til Spiralen men det løste seg sånn ok opp. løp så opp til Landfalltjern rundt den den og opp til Tverken. Fra Tverken løp jeg opp til Skimten og en runde der inne. Var veldig bløtt i myrene der oppe. Det som er litt drit med denne turen er at det stort sett bare går opp inn også ned igjen tilbake. Neste gang jeg skal over 3 vil jeg prøve meg på noe flatere.

Kroppen og beina fungerte fint og jeg hadde med 3 små flasker med vann ..ehh det var en dum besluttning. Hadde trengt litt sportsdrikke på slutten, og gikk tom for drikke ved Landfalltjern på vei ned igjen. Jeg var overaska at både kropp og bein holdt så godt. Løp i ganske bra tempo og pulsen lå snitt på 145. Var oppe i 170 i noen av de bratteste bakkene så dette var ikke noe smurfe tur. Når jeg kom ned ved Stiboltkrysset og begynte å nærme meg 3 timer med løp begynte jeg å kjenne det i beina. Krampe i legger og lår. Pusten var det ikke noe i veien med. Jeg har ikke noe problem med å løpe med kramper så jeg fortsatte og kom meg ned til Spiralen der bilen stod å ventet. På de siste 100-50 meterne sleit jeg gitt. Da hogg kramper inn over alt og jeg så nok like elegant ut som C3PO på tur :-)

For engang skyld tøyde jeg godt ut, i håp om at jeg skulle klare å kjøre bilen hjem uten at krampene tok helt overhånd og det gikk greit. Klokket inn ved bilen på 3 timer og nesten et kvarter. Det ble en utrolig god tur men som nevnt over vil jeg kjøre neste så lange tur på noe flatere underlag. Trenger noen turer over 4 snart :-)

1 kommentar:

Kjetil sa...

trening i uka før og første ferie uke:


M26-2009 (22.06.-28.06.)



Dag 1:
Løp 4 min x 5, P: 1-2 min. Vanlig oppvarming, men løp raskere og raskere de siste 5 min av oppvarmingen (ikke like raskt som intervallfarten, men du skal puste litt mer enn på rolig langtur). Jogg ned i 10 min. Legg gjerne inn litt generell styrke for mage, rygg, hofter og legger etterpå (eksentriske tåhev*). (10-12 km)

Dag 2:
Løp 40/20 i 20 min (40 sek innsats, 20 sek pause). Ta evt en lengre pause (2 min) etter 10 min. Varm opp litt progressivt i 20 min. Avslutt med 5 min helt rolig. (10-12 km)

Dag 3:
Rolig, lang langtur, 70-90 min (Sone 1). (11-18 km).


Mengde: 29-40 km





M27-2009 (29.06.-05.07.)



Dag 1:
Løp 10 x 2 min, P: 1 min rolig småjogg/stå stille. Vanlig oppvarming 15-20 min, men løp raskere og raskere de siste 5 min. Jogg ned i 10 min. Legg gjerne inn litt generell styrke for mage, rygg, hofter og legger etterpå (eksentriske tåhev*). (10-12 km)

Dag 2:
Løp progressiv langtur i 50 min (totalt). De første ti min helt rolig før du øker farten ca for hvert 10. min. Har du pulsklokke, er det lett å kontrollere med denne. Hvis ikke, løper du bare på følelsen og kjenner at du tar i mer og mer. På slutten er du andpusten, men ikke stiv. Avslutt gjerne med 5 min helt rolig. (10-12 km)

Dag 3:
Rolig, lang langtur, 70-90 min (Sone 1). (11-18 km).


Mengde: 29-40 km