torsdag 17. juli 2008

Styrketråkk

Som nevnt i siste innlegg var planen å gjennomføre styrketråkk i min neste økt.
Styrketråkk er i prinsippet sykling i bakker på veldig tungt gir i intervalls form. For å få den rette effekten bør man sykle på så tungt gir at antall tråkk i minuttet ligger på 40 til 45. I følge litteraturen er det et must for veldig mange syklister da det gir ekstra krutt i beina.
Samme litteratur sier også at man ikke bør trene styrketråkk dersom man ikke har veldig godt grunnlag. Personlig føler jeg vel at jeg hadde godt nok underlag til å prøve det i hvert fall.

I og med at det var første gang bestemte jeg meg for å ta det litt rolig. De første dragene hadde jeg nok litt for høy frekvens så jeg justerte dette på de påfølgende med ytterligere tyngre gir.
Totalt kjørte jeg 6 drag. Det første på 2 minutter, så 3 minutter så de påfølgende tre repitisjonene på 4 minutter. Jeg avsluttet med et på 2 minutter.
Pulsen min lå i området 165 til 175 slag. Ingen tvil om at benmusklaturen fikk kjørt seg bra og da mener jeg alt som er av muskler.
For å i det hele tatt å komme opp var det fullt nødvendig med skikkelig rundtråkk så fremsiden og baksiden av lårene samt legger og ikke minst skinka fikk veldig bra trening.

Planen er å kjøre dette minst en gang i uken fremover.

-Slobodan-

Ingen kommentarer: