torsdag 15. mai 2008

Hard tur

I dag hadde jeg bestemt meg for å kjøre ukas harde tur. Siste tur jeg hadde var rolig og siden det i tillegg var et par dager siden var det på tide å få opp pulsen igjen i dag.

Planen var å kjøre en 90 minutters økt med 15 minutters rolig oppvarming, 60 minutter hard sykling og 15 minutter nedkjøring.
Det endte sånn nogenlunde opp som planlagt.

Jeg startet hjemmefra i rolig tempo opp mot toppen ved SIF hytta. Det er stigning hele veien med en seriøs kneik og jeg bestemte meg for å tråkke til fra denne kneika og opp. Den er faktisk veldig tøff og selvom jeg sykler mange bakker som er lengre og til tider brattere er det ett eller annet med layout'en på denne som suger krefter av meg. Men jeg kom meg godt over og klarte å holde bra tempo og høy puls hele veien opp. Fra toppen har jeg ikke annet valg enn å trille ned til Hagatjern og pulsen faller naturlig nok her. Fra Hagatjern kjørte jeg inn Sirikirkeveien og den begynner med ca 5 km stigning. Her tråkker jeg til fra bunnen og får brukbart høy puls hele veien opp. Når jeg kommer mot det første platået føles kroppen bra og jeg har mer og gi. Herfra og innomver går det også oppover men er litt mer småkupert med lengre "flater". Her ga jeg alt for å holde høy fart samt prøve å få opp pulsen for å utnytte kapasiteten. Følte det gikk brukbart, men her har jeg nok mer og hente etter hvert.
Syklet videre oppover til jeg kom til veikrysset hvor en vei går mot Vestfossen og en videre mot Sirikirke. Av hensyn til tiden snudde jeg her og syklet samme vei tilbake. Fikk lavere puls en ønskelig her i og med at jeg måtte trille hele veien ned til Hagatjern igjen men lite å gjøre med det. Fikk til gjengjeld gleden av bakken opp fra Hagatjern opp mot Sif hytta og klarte til min glede å ha den absolutt høyeste pulsen på økta her. Det skal bety at jeg har hatt bra utbytte av det.

Trillet ned til Konnerud igjen og pulsen datt naturlig nok så jeg avsluttet med hly frekvens fra Bernås og hjem og "spurtet" opp de siste bakkene stående i pedalene.

Er heftig sliten nå og føler absolutt at jeg har lykkes med å trene hardt. Neste tur nå blir rolig langtur. Hvis værgudene og familien tillater det håper jeg å få til 3 timers tur til søndag.

-Slobo-

Ingen kommentarer: