torsdag 22. mai 2008

Lett trening før neste ukes kamp

Etter at vi fikk bank 6-3 i første kamp for året, reiste vi oss og voldtok Protan B.I.L. 9-2 andre serierunde - da var undertegnede i Finland, så det er helt tydelig at jeg må kjempe hardt for å beholde plassen på laget. Vi spiller som regel sjuerfotball (med mindre det skulle være mange oppmøtte og stor bane), og med meg som midtstopper og to offensive backer er det ingen tvil om hvem som bærer ansvaret for å forsvare godsakene. Derfor gikk jeg til gårsdagens trening med planer om å gjøre mindre av det jeg pleier (stå og fise i midtsirkelen), og fokusere på det jeg trenger å beherske i kampsituasjon (utover bare kroppen min og kjeften min).

Vi spilte 5 mot 4 i går, og selv om de fleste av de gode/kreative var på det minste laget, klarte vi slemme monstre å bade dem grundig. Lite tempo, lite teknikk, ingen kom på løp - med andre ord var det akkurat som kamp. Hadde et par raid på kanten, og et dribleraid som jeg skulle ønske jeg kunne gjenskape - der man instinktivt lurer av den ene etter den andre, og kroppen vet akkurat hva den skal gjøre, selv om man selv sitter igjen uten å skjønne en løk av hva man nettopp gjorde. Bortsett fra det var det labert, og jeg tror ikke dette var en optimal greie før mandagens kamp. Dessuten skreik det venstre kneet mitt et par ganger - det krever litt å stoppe 105kg som kommer i fart - men det gikk greit å løpe på det så lenge det var varmt.

Ser helt klart at jeg trenger å bli bedre på et par ting for å bli en Beckenbauer i forsvaret;

1. Plassering i dueller - Må bli mer hensynsløs, selv om mongodommerne på vårt nivå blåser for ingenting. Man skulle tro det var lett å bare være i veien og ødelegge for motstanderen, men jeg må bli raskere til å oppfatte situasjonen og å komme meg inn der det blir vanskeligst mulig for fi å få til noe.

2. Enda bedre til å kjefte - ikke på dommeren, der går jeg alt for langt fra før. Medspillerne trenger å vite når de må komme hjem. Backene våre er kåte etter å gå opp, men det å komme hjem igjen er ikke så spennende. Som bakerste mann (bortsett fra keeper) er det lettere å ha oversikt over når det er noe svineri på gang. Tåler å brøle "HJEEEEEEEEEEEM!" et par ganger til.

3. Reagere på det man forstår - etter 30 år med fotball på TV, oppfatter man en del situasjoner instinktivt, selv om ikke alt lar seg oversette 1:1 fra skjermen. Huet mitt er ofte med på at folk prøver å stikke bak eller løpe unna - jeg må bli flinkere til å reagere på dette og avvæpne svinet før han får situasjonen i det hele tatt rekker å oppstå.

4. Tryggere med ballen i beina - dette gikk ikke så ille sist, men kan bli vesentlig bedre enn det er også. Teknikken er ikke det den aldri var engang, så her går det ut på enkle pasninger, med riktig styrke og retning, som ikke kan snappes opp av fi. Å dra av folk eller drible er uansett uaktuelt i forsvar, men noen stikkballer her og der hadde heller ikke skadet.

5. Takle - som Erik Hoftun takler jeg så godt som aldri, bare synd at jeg mangler alt det andre som gjorde ham til en stor fotballspiller. I de fleste tilfeller klarer jeg å lese situasjonen og få ballen vekk før det blir farlig, men det er nok av eksempler på folk som både er raskere enn meg og har god teknikk - i sånne tilfeller er det kun en ting som teller, og det er å takle til man hører at det knaser i bein.

Alt i alt - det skal ikke så mye til å være midtstopper i 3. divisjon bedrift, men det er ingen tvil om at det er STORT forbedringspotensiale. Blir spennende å se hva vi møter på mandag - ser ikke for meg at jeg orker å spille hele kampen denne gangen hvis det er noen av de som faktisk kan litt fotball.

Rock on!

Ingen kommentarer: